Søk i denne bloggen

lørdag 25. september 2010

Lett og rask eplekake med rømme


Lettvinte kaker i langpanne- genialt spør du meg! Jeg liker at det blir rikelig... Jeg elsker å ha rester som jeg kan gå og mumse på, og dessuten har jeg innebygd, dyptliggende frykt for at: "det ikke blir nok mat" (så ille at jeg har mareritt om natta faktisk). Så jeg mener jo at det er like greit å lage mye når man først er i gang. Og hvis du ikke har den samme tankegangen som meg (er det mulig forresten?) så halverer du oppskriften og steiker den i en springform i stedet. Norske epler er å få i butikkene og de er så gode at de fortjener å havne i minst en kake i løpet av høsten! Denne kaka er super fordi den er så rask, også blir den saftig pga rømmen. Smaker kjempegodt med is eller krem, eller bare som den er. Oppskriften fant jeg på nettet, men jeg har "pimpa" den med litt ekstra smak, i form av nøtter og sitron. Sett i gang og skrell epler- de skal som sagt ALDRI spares på i eplekaker. Jeg tar ofte mer enn det står i oppskriften, men i denne er det nok altså.

Du trenger:
10-12 epler, gjerne faste og syrlige
6 egg
6 dl sukker
2 beger lettrømme
8 dl hvetemel
3 ts natron
2 ts bakepulver
3 ts vaniljesukker
revet skall og saft av en sitron
to never hakkede hasselnøtter
sukker (gjerne brunt)
kanel

Slik gjør du:
Skrell eplene og del dem i båter (eller finn noen som kan gjøre det for deg... haha)
Pisk egg og sukker til luftig eggedosis. Rør inn rømmen. Tilsett det tørre og sitronsaft- og skall. Hell røra i en langpanne og stikk eplebåtene i, tett i tett. Dryss over godt med sukker og kanel og nøttene til slutt.
Steik kaka på 180 grader i 50-60 minutter. Sjekk med en kakenål om kaka er gjennomstekt.
Server til noen du er glad i, med nykokt kaffe og kanskje litt is?
Ha en GOD helg folkens :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails