Søk i denne bloggen

onsdag 30. mars 2011

Marinert laks med grønnsaks- og nudelwok


Denne retten ble til en dag jeg hadde lyst på laks og hadde litt forskjellige grønnsaker i kjøleskapet...
Wok er en nydelig måte å servere grønnsaker på: de blir sprø og delikate og vitaminene bevares. Jeg tok bare de grønnsakene jeg hadde, og sånn sett er det en fin måte å bruke opp mat før den blir dårlig. Jeg brukte salmalaks, men annen laks går like bra, eller annen fisk.
Laksen marinerte jeg i en marinade med asiatiske krydder, for å få litt mer smak.

Til 2 personer trenger du:
1 liten fennikel, i strimler
2 gulrøtter, i tynne skiver
1/2 blomkål, i buketter
1/2 gul paprika, i strimler
1 pk sukkererter, delt i to
6 ferske champignon, i skiver
200-250 gr laks pr person
1 pk nudler
salt, pepper
evt soyasaus/sweet chilisaus

Til marinaden:
Saften og skallet av en lime
2 ss sesamolje
1 ss soyasaus
1 ss fish sauce
1 grønn stor chili, finhakket
1/2 hvitløk, finhakket
2 ts finhakket frisk ingefær

Slik gjør du:
Bland sammen marinaden og legg i laksen i porsjonsstykker. La den marinere seg mens du kutter grønnsaker. Tilbered nudlene etter anvisning på pakken. Hell av vannet. Varm opp 1 ss olje i woken og stek grønnsakene mens du rører rundt. Ha i nudlene og la de få woke med et par minutter. Krydre med salt og pepper. Tilsett to-tre ss av marinaden. Trekk grønnsakene til side, og stek laksen raskt på hver side. La den få trekke med et par minutter. Jeg foretrekker at laksen er ørlite rå i midten, men det er smak og behag. Ønsker du mer smak kan du tilsett litt soya- eller sweet chilisaus.
Og da er det bare å servere. Kjappere og sunnere får du det nesten ikke!
Enjoy :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails