Søk i denne bloggen

søndag 10. april 2011

Laks i form med vårlige grønnsaker


Fisk er rask mat, og denne retten passer både på en helt vanlig mandag og som søndagsmiddag. Jeg lagde den her om dagen og den passer godt inn i den vårlige maten som jeg har litt dilla på for tiden. Sprø grønnsaker, fisk, urter og krydder og fløte...Synes kombinasjonen sennep, eple, dill og laks ble særdeles god.
Denne gjør du i stand på 10 minutter, og den trenger ca 20 minutter i ovnen. Jeg serverte ris til, men det passer fint med pasta også, eller nypoteter når de kommer om noen uker....(gleder meg!)Det er bare litt lenger enn det tar å steike en Grandiosa, men mye bedre smaksopplevelse.

Til to personer trenger du:
200 gr laks pr person, i store terninger
1 stk syrlig eple, i små terninger
1/2 fennikel i terninger
2-3 vårløk, i ringer
2 never spinat
1 bunt grovhakket dill
Saft av en halv sitron
2-3 ss grov Dijonsennep
ca 2 dl kremfløte
salt og pepper

Slik gjør du:
Sett ovnen på 200 grader. Spre grønnsakene utover i en ildfast form. Topp med laksen og litt vårløk. Rør sammen fløte og sennep. Smak til hvor mye sennepsmak du foretrekker. Hell dette over det hele, skvis sitron over og putt formen i ovnen. Skal stå til laksen såvidt er gjennomstekt, sjekk underveis hvordan ståa er...
Server med poteter, ris eller pasta... Og kanskje en liten skvett hvitvin?
Nyt våren videre folkens, ser ut som den endelig har festet grepet!

3 kommentarer:

  1. Det såg kjempegodt ut, Kjersti:o)
    Eg har prøvd meg på di saftige sjokoladekake i langpanne, som forøvrig var kjempegod!! Mangla nokre ingrediensar til glasuren, så eg brukte mi eiga oppskrift...men skal prøve den ved neste anledning:o)
    Eg har lagt den ut på bloggen min, med link tilbake til deg....
    Ha ein fin kveld, Line

    SvarSlett
  2. Kjære Kjersti,

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og mat blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge til din mat-blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen mat blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails