Søk i denne bloggen

mandag 20. september 2010

Kremet kyllingsuppe med eple og karri



Hvis jeg skulle påstå at jeg hadde en signaturrett- (som det tydeligvis er veldig essensiellt og viktig å ha for små og store kokkespirer, hobbykokker og andre som oppholder seg på kjøkkenet utenom når det er høyst påkrevet, å ha, og hva er man uten annet enn en lite selvbevisst kjøkkentaper?) - så er det kanskje denne.
Jeg har lagd og servert den et utall ganger; til venner, familie, meg sjøl, på jobb, til hverdags, fest, og matklubb. Du skjønner konseptet; anvendelig, populær, lettvint, billig, lett å variere og velsmakende. Vet du ikke hva du skal servere til syklubb, på lørdag, på søndag, til venninnene, tenåringsbursdag osv? Da skal du servere denne. Jeg har så og si bare fått skryt for suppa og mange har spurt når den kommer på bloggen. Den kommer NÅ og hvis du bare skal lage en bloggoppskrift i år skal det bli denne ;-)
Suppa er indiskinspirert, passe sterk og mettende. Vil du ha den drøy og til mange kan du gjerne spandere litt stangselleri og fersk champignon. Hvis du er vegetarianer eller bare vil ta en kjøttpause bytter du ut kylling med røde linser. Paprika og ananas funker også bra oppi.
OK, nok suppegnål og skryt, her er oppskriften på:
Kremet kyllingsuppe med eple og karri.

Til en gjeng på 8 trenger du:
6 stk kyllingfileter- i terninger
3 store løk, grovhakka
4 epler, i terninger
4 bokser hermetiske tomater, av den hakkede typen
6 dl vann
2 bokser kremfløte
2 terninger grønnsaksbuljong
3-4 ss karri (ikke curry, det blir for sterkt)
1-2 ss sukker
salt, pepper
evt soyasaus for ekstra smak
2-3 ss olje

Slik gjør du:
Varm olja i en stor gryte og ha i kyllingen. Fres den til den får hvit steikeskorpe. Ha i eple, løk og karri og la det frese med noen minutter. Hell oppi tomater og væske og smak til med sukker og krydder. Kanskje det trengs et par ss soyasaus? La det hele få et oppkok og la det småkoke 3-4 minutter.
Og verre var det ikke!
Server med et godt, ferskt brød, feks focaccia, og kos deg!

4 kommentarer:

  1. Elsker den suppa!!! Er så glad for at Elin lærte meg denne, hun har vel kanskje lært den av deg igjen:)

    SvarSlett
  2. Hehe, det trur jeg, elsker den jeg også! :-))

    SvarSlett
  3. Den har til og med jeg smakt og den er kjempe god!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails