Søk i denne bloggen

onsdag 1. september 2010

Fylte horn




Det har blitt en del gjærbakst i det siste merka jeg plutselig. Det er jo noe alle liker og fersk gjærbakst smaker jo bare herlig. Jeg pleier å ha egg i gjærbaksten, synes den blir saftigere og luftigere av det.
Dette er en variant jeg ofte pleier å bake til kvelds, og disse pleier å få bein å gå på. Fyllet kan varieres etter lyst og kjøleskapsinnhold. Pizzafyll, pølser, ost og skinke, sopp, pesto...osv. Prøv med din favoritt. Denne gangen lagde jeg en grov deig- for å være litt sunn til en forandring, men det er bare å bytte ut med hvetemel hvis du ønsker det.
Disse horna er forresten perfekte til matpakkka på skolen, jobb eller på skogstur- nydelig å varme i folie på bålet...

Til 32 fylte horn trenger du:
800 gr grovbakstmel, evt litt mer etterhvert
2 pk tørrgjær
2 ts salt
1 ts sukker
6 dl melk
1 egg
200 gr smør
32 skiver skinke
32 skiver gulost, eller tilsvarende revet. Bruk gjerne cheddar.

Slik gjør du:
Bland det tørre. Smuldre i smøret med fingrene, til en fin grynete blanding. Varm melka til 40-45 grader, og rør inn egget. Hell dette over melblandinga og elt det sammen. Elt deigen godt, med grovt mel tar det lengre tid å få deigen smidig og fin. Deigen skal være løs, men ikke suppete. La den forheve til dobbel størrelse. Jeg pleier å sette bakebollen i varmt vann- da går det litt raskere. (Obs hvis bollen er av stål, da kan det bli FOR varmt.)
Del deigen i 4 emner, kjevle ut hver til en runding. Del den i 8 snipper (som en pizza) og legg på en skive ost og en skive skinke. Rull sammen fra ytterst til innerst, og form de til pene horn. Sett ovnen på 225 grader.
La hornene etterheve, gjerne over oppvaskkum med varmt vann, i 20 min mens ovnen blir varm.
Stekes i ca 15 min, til de er gyldne og pene.
Serveres varme, gjerne til favoritt programmet på tv! :-))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails