Søk i denne bloggen

tirsdag 14. september 2010

Tarte aux poires



Dette er en fransk klassiker, og da kunne jeg ikke dy meg for å ha navnet på fransk, det høres så pent ut. Pærer har kanskje kommet litt i skyggen av epler. Men det er like godt å bruke i kaker, og har en litt annen smak. Fruktterter passer fint som dessert, og smaker nydelig med is, piska krem eller litt creme fraiche. Har du en tertebunn, kan du variere fyllet på mange måter. Vaniljekrem med frukt og bær, sjokoladefyll, frukt etter sesong osv...
Denne oppskriften er med marsipan, og det gjør virkelig susen! Jeg fant den på bloggen "nordens skattkammer" som virkelig er verdt et besøk.
Her er oppskriften på pæreterte med marsipan:

Du trenger:
150 gr hvetemel
75 gr smør
1 ss sukker
0,75 dl rømme (creme fraiche)
4 pærer
200 gr marsipan, grovrevet
2 egg
2 dl fløte
1 ss sukker

Slik gjør du:
Bland mel, smør, sukker og rømme og kna sammen til en deig. La den hvile i kjøleskap ca 30 minutter, i mens kan du skrelle pærer og rive marsipan. Trykk deigen ut i en smurt paiform og forsteik paiskallet på 200 gr i ca 10 minutt, til det får farge.
Hvis du har en epleskrellemaskin funker den like bra på pærer; skreller, deler og fjerner kjernehus i en operasjon- genialt! Hvis ikke skreller du og deler pærene i skiver for hånd.
Pisk sammen egg, fløte, sukker og marsipan til en røre.
Legg pærene pent utover den forstekte bunnen. Hell over marsipanrøra og steik terten ferdig på 175 grader i 30-35 minutter.
Nydelig høstdessert eller kaffemat, feks etter fårikål.... :-))

1 kommentar:

  1. Høres og ser veldig god ut! :)

    Tror nesten jeg må prøve denne. Jeg er selv ikke veldig glad i epledesserter så kanskje pære er min ting?

    Fin side forresten. :)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails