Søk i denne bloggen

lørdag 4. september 2010

Gulrotkake




Det myldrer, for ikke å si flommer over på denne "verdensveven" av oppskrifter på gulrotkake. Gulrotkake med ananas, kokesjokolade, epler, med og uten nøtter osv... osv. Jeg har egentlig holdt meg til min egen oppskrift. Ikke fordi jeg ikke liker å prøve noe nytt. Men fordi jeg synes den funker så bra. Det eneste som er jobb er å rive gulrøttene. Ellers er den utrulig lett og rask å bake. Jeg liker å innbille meg at den er litt sunn da.. Egg, gulrøtter og olje med sunne fettsyrer. Pluss litt mel og sukker bare, det må da være ganske bra det? Også smaker den selvfølgelig veldig godt! Oppskriften har jeg fått tanta mi som er helt RÅ på kaker! Det borger i seg selv for kvaliteten. Jeg er et susehue og av en eller annen snodig grunn klarer jeg alltid å rote vekk oppskriften. Men nå er den i alle fall her, til min, og forhåpentligvis andres, glede.
Her er oppskriften: (Den er i kopper. Ikke bruk store krus, men en litt mindre kaffekopp.)

Gulrotkake til langpanne:

4 kopper hvetemel
2 ts natron
2 ts bakepulver
4 kopper sukker
2 ts kanel
1 ts salt
8 egg
1 kopp hakka valnøtter
3 kopper vegetabilsk olje, feks solsikke. IKKE bruk olivenolje! (den smaker for mye)
6 kopper grovrevne gulrøtter -skal ikke være tettpakka
2 ts vaniljesukker

Slik gjør du:
Sett ovnen på 175 grader.
Pisk egg og sukker til eggedosis. Ha i resten av ingrediensene og bland alt til en jevn røre. Hell i langpanne med bakepapir. Stekes på 175 grader i 40-50 minutter. Følg med på slutten og sjekk med en kakepinne om den er gjennomstekt.

Mens kaka steiker lager du glasuren.
Du trenger:
500 gr melis
100 gr margarin
250 gr kremost, naturell
saften av en halv sitron

Slik gjør du:
Pisk smør og melis lyst og luftig. Pisk inn kremosten og sitronsafta. Bre kremen utover kaka. Pynt med feks hakka valnøtter eller gulrotstrimler kokt i appelsinjuice og sukker.
Server til søtsugne venner, barn, familie, gjester, kolleger eller andre du ønsker å glede. Ha en fortreffelig helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails