Søk i denne bloggen

fredag 24. september 2010

Eksotisk krydret grønnsakssuppe med røde linser


Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: Det går helt fint å droppe kjøtt i middagen. Det fikk jeg lyst til i går og da kom jeg på denne "vegetarklassikeren". Ikke slutt å lese nå, dropp fordommene om tørre kornkarbonader og kaninfor. Vegetar mat kan være både smakfull og spennende. Og alle trenger mere grønnsaker! Og la meg bare avklare det med en gang: Hva jeg lager av mat lager jeg fordi det skal være godt. Jeg velger råvarer og tilberedning ut fra hva jeg har lyst på, hva som er i sesong og hvordan det smaker. Hvis maten er sunn i tillegg så er det en hyggelig bonus, men for meg er det sjelden et mål i seg selv. Men jeg er heldigvis ikke kresen og elsker det meste som kan spises, så heldigvis er noe av det sunt også. Men av og til kjenner man jo behovet for en liten detox. Poenget mitt er bare at den MÅ smake godt. Og det gjør denne suppa. Dessuten er den rask, enkel og billig. OG den kan varieres i det uendelige egentlig. Jeg har brukt røde linser fordi de ikke trenger å bløtlegges. LETT, LETT, LETT! Så det er faktisk INGEN gode grunner til ikke å lage den. Så sett i gang og få god samvittighet i tillegg til god smaksopplevelse.

Til 4 personer trenger du:
2 dl røde linser, godt skylt.
2 gulrøtter
2 løk
3 fedd hvitløk
2 poteter
2 stilker selleri
1 boks hermetiske tomater, gjerne cherrytomater
1 bukett brokkoli
1 eple
1 paprika
3 ts spisskummin
2 ts paprika, gjerne røkt
2 ts gurkemeie
1/2 ts kajennepepper
evt litt grønnsaksbuljong
salt, pepper
Litt olivenolje
1 ss tomatpuré
Ca 1 liter vann
En bunt frisk koriander

Slik gjør du:
Kutt alle grønnsakene i passe store terninger/biter. Hakk hvitløken fint.
Varm olivenoljen i en gryte og fres løk, hvitløk og paprika raskt, uten at det tar farge. Ha i tomatpuré og fres et minutt til. Tilsett krydder og resten av grønnsakene og linsene.Hell over vann til det dekker. La det koke i ca 15 minutter til linsene og potetene er møre. Server med et raust dryss fersk koriander og godt brød!
Ha en fin-fin fredag folkens! :-)

1 kommentar:

Related Posts with Thumbnails