Søk i denne bloggen

fredag 10. september 2010

Grovbrød med gulrot


Jeg er ingen storforbruker av brød. Rekker ikke å spise det opp før det blir tørt, og jeg er helt håpløs når det gjelder å smøre niste til jobb... Dessuten synes jeg mye av brødet man får kjøpt i butikken er veldig stusslig. Smakløst, deigete, med for mye salt og heller ikke fritt for tilsetningsstoffer. Ikke mye å rope hurra for- men det finnes jo unntak da, såklart. Men et nybakt, lunka, duftende hjemmebakt brød- DET får bein å gå på! Jeg er svak for meierismør og sukker, eller nyrørte tyttebær og iskald melk...Skikkelig digg. Tenkte jeg skulle ta med en oppskrift som jeg synes funker veldig bra, og som det er mulig å variere på mange måter. Jeg eksprimenterte med gulrot, og det blei kjempegodt, saftig og smakfullt.
Her er oppskriften:

Grovbrød med gulrot
Til 2 store brød trenger du:
700 gr grovbakstmel
ca 400 gr hvetemel, eller til deigen er passe
1 pk tørrgjær
2 ts salt
1 liter vann
4 ss olje, feks raps eller solsikke
3 store gulrøtter, grovrevne

Slik gjør du:
Bland grovbakstmel, gjær,salt og gulrøtter. Varm vannet til 40-45 grader. Hell i vannet og olja, og rør sammen. Tilsett hvetemel litt etter litt, til deigen har en passe løs konsistens. Bruk gjerne kjøkkenmaskin og la den gå mens du gjør dette. Når deigen såvidt samler seg i bollen, men fremdeles er klissete og løs er den passe. Ikke fall for fristelsen til å tilsette for mye mel. Elt deigen godt, gjerne i 10 minutter.
La deigen heve i ca 40 minutter på et lunt sted. Hell deigen ut på et melet bakebord og del den i to. Ha deigen over i to smurte 2-liters former. Deigen er ganske løs pga vanninnholdet i gulrøttene, så det er best å klappe deigen ut oppi forma. Sett ovnen på 270 grader. La brødene etterheve i ca 20 minutter. Dusj gjerne vann på før de settes i ovnen, da blir skorpa ekstra sprø. Skru ovnen ned til 200 etter 15-20 minutter og la de steke i ca 40 minutter. Jeg pleier å ta brødene ut av formene og steke de med undersiden opp i 5 minutter. Når skorpa er gylden og det høres en hul lyd når du dunker på dem er de ferdige.
Supert til niste og frokost!

2 kommentarer:

  1. Åh, for ein herleg blogg! Eg MÅ teste ut dette brødet! For ikkje så lenge sida smakte eg eit grovbrød med gulerot, og når eg ser denne oppskrifta, så må eg berre prøve sjølv.

    Får eg lov til å linke bloggen din på bloggen min?

    SvarSlett
  2. Hyggelig at du finner noe som kan frista, Betta. Du må gjerne linke, det er bare morsomt. lykke til med brødbaking :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails