Søk i denne bloggen

mandag 18. oktober 2010

Lapskaus


Jeg har lenge gått og "chessa på" suppelapskaus. Det er deilig, varmende høstmat og superenkelt å lage. Litt kutting av grønnsaker, men det går som en lek hvis du har en god kniv, også er det digg å gumle på gulrøtter og kålrabi. Og når den jobben er gjort er i grunn maten nesten ferdig..
Jeg har alltid pleid å bruke lettsalta flesk i lapskaus, men det var nesten umulig å oppdrive i Oslo denne uka. Jeg var i 7 (!) ulike matbutikker, og fikk ikke tak i det på Rema, Ica, Centra, eller Meny!! :-( Da var min tålmodighet i grunn slutt. Men jeg fant lettsaltet lammebog, og da bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Og det var meget vellykka- om jeg skal si det selv. Lammekjøtt gir mer smak enn svin, så det blei en skikkelig god lapskaus.
Her er oppskriften på lapskaus med lettsaltet lammekjøtt
Til 4 sultne trenger du:

ca 1500 gr lettsaltet lammekjøtt, feks bog (eller tilsvarende salt svinekjøtt, feks flesk eller knoke)
1 liten kålrabi
1/2 sellerirot
4 gulrøtter
1 stor purre
6 poteter
Vann
salt, pepper,
evt litt grønnsaksbuljong
evt litt Dijonsennep, ca 2 ts

Slik gjør du:
Del kjøttet opp i passe små terninger. Ha det i en stor kjele, og hell over vann til det står ca 1 cm over kjøttet.(Ønsker du en tykkere lapskaus bruker du mindre vann og passer på å få tak i melne poteter) Kok opp og skum av. La kjøttet trekke på svak varme i ca en time. I mellomtiden kutter du resten av grønnsakene i pene, passe små biter. Ha de over i kjelen når det er gått en times tid og la det koke opp på nytt, før lapskausen skal trekke i ca 25 minutter. Smak til med pepper og kanskje litt salt. Kanskje det til og med trengs litt buljong? For meg er prikken over ien litt sennep, det gir en kjempegod smak sammen med salt kjøtt - bare prøv!
Server med godt flatbrød, og gjerne en god øl i glasset... Smaker fortreffelig på en kald høstdag!

2 kommentarer:

  1. Heihei :)
    Kom tilfeldig over bloggen din og her kommer jeg igjen :)
    Jeg har også en matblogg og elsker å titte rundt på andres matblogger:)
    mvh siv anita

    SvarSlett
  2. Så koselig at det frister til gjentagelse! Leser matblogger nesten daglig, og har vært innom deg flere ganger :-) Masse inspirasjon å finne. Vi blogges!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails