Søk i denne bloggen

fredag 3. september 2010

Marokkansk kyllinggryte med cous-cous




Jeg er en stor fan av gryteretter, og det blir ofte til at jeg lager det til middag, spesielt hvis jeg får gjester. Det er lettvint, det kan varieres på utallige måter og smaken blir nydelig når råvarene får kose seg sammen og putre oppi gryta. Nå som høsten definitivt begynner å stramme grepet passer det godt med en varmende og fyldig gryte. Dessuten bugner det av både kjøtt og grønnsaker nå, så det er en fryd å kunne plukke og velge fra øverste hylle.
Denne gangen ble det marokkansk. Jeg fant en oppskrift i siste nummer av "Maison mat og vin" som jeg lot meg inspirere av. Masse sunne og deilige grønnsaker og spennende krydder som gir et litt annet smaksbilde enn det vi er vant til. Til disse krydderne synes jeg det er godt med en viss sødme i retten. I marokkansk mat brukes det ofte tørket frukt som svisker eller aprikoser. Aprikoser passer fint til kylling, så da valgte jeg det. Jeg gjorde noen flere endringer også og la til litt ekstra ut i fra mine preferanser. Da blei gryta plutselig "min egen"- som det heter i Idol. Prøv du også! Andre grønnsaker som nok ville smakt godt : pastinakk, persillerot, yams, paprika, squash, purre...osv. Jeg tror gryta ville blitt nesten bedre med å bruke hel, rå kylling, men jeg hadde fileter i frysa så da jeg brukte det.

Her er oppskriften på Marokkansk kyllinggryte med cous-cous:

Til 4 personer trenger du:
4 stk kyllingfileter (evt en hel kylling delt i 8)
3 gulrøtter
1 stor løk
2 stilker selleri
1 liten aubergine
5-8 tørkede aprikoser
1 skvett appelsinjuice
1 boks hermetiske kikerter
1 boks hermetiske tomater, hakkede
1/2-1 ts kajennepepper
1 ts tørket og malt ingefær
2 ts spisskummin
1 ts allehånde
1 krm malt nellik
1/2 ts malt stjerneanis
2 ts paprikapulver
1/2 ts kanel
salt og pepper
2 ss olje
4 dl hønsekraft eller buljong
Saften av 1/2 sitron
1 ss honning


5 dl vann
500 gr cous-cous
1 ts salt
2 ss smør
Evt litt frisk koriander

Slik gjør du:
Hvis du har aprikoser i huset bløtlegger du de i appelsinjuicen kvelden før. Dagen etter koker du opp juicen og aprikosene. La de koke ca 10 min, litt lengre hvis du ikke rakk å legge de i bløt. Ta de opp av juicen. Ta vare på juicen og kok den inn til en tykk sirup. Ta vare på den.
Skjær kyllingen i store terninger og grønnsakene og aprikosene i litt store biter. Brun kyllingbitene i olja, og ta den opp igjen. Fres grønnsakene og hell over tomatene. Hell vannet av kikertene og tilsett i gryta. Ha i krydderet, sitronsaft, honningen, sirupen fra aprikosene og kyllingen. La den putre i ca 20 minutter.

I mens fikser du cous-cousen: Kok opp vannet med salt og smør. Hell i gryna og la det koke et par minutter. Trekk kjelen av plata og legg lokket på og la det svelle i ca 5 minutter, eller så lenge som angitt så pakka. Bruk en gaffel og skrap den over på et serveringsfat el lign. Pynt gjerne med frisk koriander. Server hele herligheten og gjerne med no godt i glasset!
Ha en strålende fin septemberhelg, nyt høsten! :-)

2 kommentarer:

  1. Skal aprikosene tilsettes sammen med tomatene? Og skal kyllingkraften i sammen med kikertene?

    SvarSlett
  2. Ja- bare å helle oppi alt sammen!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails