Søk i denne bloggen

fredag 17. september 2010

Plommechutney



Lykkelig er den som eier et plommetre...Det gjør ikke jeg, men jeg har vært heldig og fått plukka hos gode venner. Plommer er litt undervurdert føler jeg, men det er jo så mye godt man kan lage! De egner seg utmerket til å sylte ned og ta frem utover vinteren. Hermetiserte plommer i sukkerlake med krydder som kanel, stjerneanis og vaniljestang smaker skjønt til dessert med is eller krem. Plommesyltetøy er nydelig på brie eller vafler. Plommekake blir saftig og godt. Og vil du imponere i kaffeslabberas er det morsomt å servere plommelikør fra egen hage...
Denne gangen ville jeg prøve å lage plommechutney- et litt sterkt og sursøtt syltetøy som er kjempegodt inntil kjøtt, som en variasjon fra tyttebær.
Jeg fant massevis av oppskrifter på nett, og mikset og trikset litt til jeg fikk en jeg synes virket lettvint og god.
Her er oppskriften på plommechutney:
Til 4-5 små glass trenger du:
1 kg plommer
3 dl rosiner
3 cm fersk ingefær, finhakka
6 nellikspiker
1/2 ts kanel
4-6 tørkede, knuste spanske pepper- OBS styrken!!
3-4 dl sukker
2 dl eplecidereddik
Evt en pose syltepulver, feks Jam

Slik gjør du:
Fjern steinene fra plommene og del dem. Det går lett med en steinuttaker som du ser på det øverste bildet. Ha plommene i en gryte sammen med rosiner, eddik, krydder og mesteparten av sukkeret. Kok opp og la det småkoke til plommene blir møre og går i oppløsning. Smak om det trengs mer sukker. Jeg liker at det sparker litt fra seg, men at det ikke er for surt.
Dersom du bruker syltepulver tar du kjelen av plata og rører det inn før du gir det hele et nytt oppkok. Det går helt fint uten, men chutneyen blir litt tynnere i konsistensen.
Fyll chutneyen på varme, rene glass. Fyll glassene helt fulle og skru lokket godt til. Tørk bort søl med en klut fuktet i edikkvann.
Server chutneyen til stekt kjøtt, og imponer gjestene- det skal ikke mer til!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails