Søk i denne bloggen

torsdag 2. september 2010

Hvordan lykkes med gjærbakst, eller i alle fall noen råd på veien



I dag må jeg muligens skuffe dere litt. Ingen ny oppskrift, ettersom middagen min i går bestod av ostepop og sjokomelk! ;-) Jada, nøye komponert i både råvarer og næringsstoffer. (Jeg vet det, jeg vet- men en stakkars overivrig nybegynnerblogger trenger en pause fra grytene av og til.)
Tenkte heller jeg skulle ta for meg gjærbakstens gleder. Eller i alle fall komme med noen tips og råd. Jeg skal ikke utrope meg til noen slags guru på området, men jeg har funnet noe som funker for meg, og det kan jo kanskje være til nytte for andre også. Tenkte jeg. Så her kommer det noen råd og hint for gjærbakst, som kan være kjekt å ha i bakhue.

1) Gjær er en levende organisme. Den er litt fintfølende og trenger som alle andre levende skapninger TLC- eller Tender, Love and Care på godt norsk. Gjæren vil ha det lunt og passe varmt. Steller du godt med den får du tifold tilbake. Den pleier å trives godt rundt 37 grader. Tørrgjær er litt røffere og litt tregere, så den vil helst kickstartes på 40-45 grader. Derfor må du passe på at væska i oppskriften holder riktig temperatur. Ikke utsett gjærdeigen for trekk. Finn heller et lunt og varmt sted den kan heve. Badegulvet feks. Jeg pleier å sette bollen i varmt vann i oppvaskkummen. Bare vær obs hvis bollen er av stål at det ikke blir for varmt.

2) Gjærbakst smaker best når den er lett og luftig. Synes jeg da.. For å få et godt resultat er det best å klare seg med så lite mel som mulig. Jeg pleier alltid å spare inn på melet og tilsetter aldri hele mengden som er angitt i oppskriften på en gang. (I oppskriftene mine her på bloggen har jeg tatt hensyn til dette, og muligens trenger du mer mel enn angitt. ) Det er uansett lettere å elte inn mer mel enn vann på slutten. La deigen være ganske løs før første heving og bruk heller litt tid på å elte den. Det gjør at glutenstrukturene i deigen blir lange og elastiske, noe som gir en smidig og lettbakt deig, selv med mindre mel.

3)Bruk litt tid på å elte deigen etter forhevingen også. La gjerne deigen hvile litt før du former den. Det gjør utformingen lettere og bidrar til ett vellykka sluttresultat som er lett og luftig.

4) Grovt mel inneholder mindre gluten og har tregere og dårligere bakeevne. Derfor blir resultatet annerledes. Grovere deig trenger kanskje litt lengere elting og blir naturlig noe tyngre og tettere. Dersom du liker å eksprimentere litt kan du få kjempegodt resultat med å bruke minimalt med gjær og lang hevingstid. Da rekker nemlig deigen å holde på gassen som utvikles under hevingen og det gir et luftigere bakverk. Jeg kommer nok tilbake til noen slike oppskrifter etterhvert.

5) I småbakst og søt gjærbakst kan du med hell bruke egg i deigen. Det gir en lettere og mer "luksuriøs" bakst. Funker kjempebra til kanelsnurrer, boller, horn osv.

6) Prøv deg frem og eksprimenter underveis. Prøv nye kombinasjoner. Nye smaker. Det er jo ubegrensa muligheter! Frø, nøtter, kjerner, urter, krydder, smakstilsetninger som: revet eple eller gulrot i brødet, karve i loffen, hvitløk i rundstykkene, osv osv. Her er det et hav av muligheter!

7) Lær din komfyr å kjenne. Alle ovner er forskjellige. Noen steiker hardt, noen har svakere undervarme, noen blir raskt varme osv. Prøv deg frem. Kikk heller inn noen ganger under steikinga og følg med. Jeg foretrekker å bruke vanlig over- og undervarme, ikke varmluft. Synes det kan gi en tørrere bakst. Hvis du vil ha sprø skorpe kan du dusje med vann noen ganger under steiking.

8) Kos deg og ikke ta det så tungt hvis noe blir mislykka eller resultatet ikke blei som forventa. Om ikke annet så lærte du noe til neste gang. Jeg bakte noen murstein av noen boller før jeg skjønte trikset..
Lykke til med baksten! Legg gjerne igjen en kommentar hvis du har egne tips, råd og erfaringer å bidra med :-D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails