Søk i denne bloggen

søndag 8. august 2010

Pai - for anledningen med pestokylling og brokkoli




Pai er deilig mat synes jeg, og det som er så bra er at den kan varieres på et utall måter- noe jeg er fan av, som dere kanskje har merket? For det første kan man ha søtt eller salt fyll i, for det andre kan man lage vegetarisk alternativ - og for det tredje er det en genial måte å gjøre rester om til noe godt. Varier etter sesong, humør, kjøleskap og lommebok. Til middagspai ala Quiche (altså med fyll i en eggestand) trenger du et paiskall, eggestand og fyll. Paiskall kan man jo feks ha ferdig i frysa og fyllet dikter du opp etter det du har tilgjengelig. Klassisk Quiche Lorraine er jo med ost og skinke og utover det har du tusen andre muligheter. Bacon og champignon er NYDELIG. Fetaost og oliven bringer deg til middelhavet på en helt vanlig onsdag og røkelaks og spinat er gourmetversjonen. Pai er perfekt turmat eller til picnic i parken. Merker jeg kunne holdt på i evigheter, men det skal dere slippe- her kommer oppskriften på Kyllingpai med brokkoli og purre:
Til 4 personer:
Paiskall:
125 gr smør
3 dl hvetemel
2 1/2 ss ISKALDT vann (viktig for at bunnen skal bli sprø)
Smuldre smøret i melet, bruk fingrene. La det bli en ganske fast deig. Elt inn vannet raskt til slutt. Har du foodprocessor kjører du bare deigen raskt sammen og heller på vannet helt til slutt. La deigen hvile i kjøleskap minst en halvtime. Trykk den ut i en rund form. Prikk hele bunnen med en gaffel, dette for at paiskallet ikke skal krympe under steiking. (Du kan evt legge bakepapir over bunnen og fylle i tørkete erter. Da holder fasongen seg veldig bra). Forsteik paiskallet i ovnen på 225 grader i ca 10 min- til det såvidt har fått farge.

Mens deigen hviler og sånn forbereder du
Fyllet:
4 egg
3 dl kremfløte
1 ts salt
1/2 ts pepper
2 dl revet ost- bruk gjerne cheddar
Visp sammen egg og fløte og krydder, ha oppi osten. Sett til side til seinere.
Videre trenger du:
300 gr stekt kyllingkjøtt i små biter (rester er gull).
1/2 bukett brokkoli- delt i små buketter og kokt 2-3 minutter.
1 liten purre
2 ss pesto
Noen stekte kantareller (kan sløyfes).
Rør pestoen i kyllingbitene. Skjær purren i ringer.
Fordel fyllet over paiskallet. Hell over eggeblandinga. Steik paien på 225 grader i 40 - minutter. Server med salat og rømmedressing. Deilig! Spar restene- smaker like godt kaldt! :-)

2 kommentarer:

  1. jeg er ikke så veldig fan av pai, men kan ikke du lage en engang og overbevise meg?

    SvarSlett
  2. Hehe, jo det kan jeg jo vettu! Tingen med pai er jo å ha et godt fyll. Hvis du ikke har smakt med bacon og champignon så anbefaler jeg det. Men livet er jo for kost til å spise mat man ikke liker, så da kan jeg jo heller lage noe annet:-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails