Søk i denne bloggen

torsdag 5. august 2010

Indisk kyllinggryte



Noe av det beste jeg vet er indisk mat. I det hele tatt kommer det mye god mat fra asia, utrolig gode smaker! Noen ganger har man lyst på mat som smaker litt. Da blir det ofte indisk i mine gryter. Akkurat indisk mat synes jeg kanskje smaker aller best på restaurant - men det er gøy å prøve ut litt hjemme også. Jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift jeg fant på VG sine matsider, og diktet litt videre etter egen smak. Denne gryta kan tilpasses med å putte i dine favorittgrønnsaker eller hva du har i kjøleskapet. Smak deg frem med krydder, jeg liker best når denne gryta sparker litt fra seg, men det er jo en smakssak. Mat for mons!

Til 4 personer trenger du:
1 hel rå kylling delt i 8 biter. Evt 4 kyllingfileter i store terninger. Det blir fyldigere smak med hel kylling.
2 store løk
1 grønn paprika
1 rød paprika
2 bokser hermetisk tomat, hakket.
1 boks kokosmelk, vanlig type.
1 kinesisk hvitløk- den uten fedd, vet dere.
2 cm frisk ingefær
2-4 ts karri, alt etter hvor sterk karrien er og hvor sterkt du vil ha det.
1-3 chili, fri for frø og hinner. ( Eller mer, hvis du er veldig glad i sterk mat og at svetten pipler i panna).
1/2 ts kardemomme
1-2 klyper malt nellik
2-3 ts malt spisskummin
smør til steiking
frisk koriander
cashewnøtter

Slik gjør du:
Grovhakk løk og paprika. Finhakk hvitløk, chili og ingefær. Fres det i panna i ca 5 minutt. Ha oppi kyllingen og krydderne. Fres videre til den blir stekt på overflaten. Hell over tomatene og kokosmelka og la det putre under lokk i ca 40 minutter (kortere hvis du bruker kyllingfilet).
Smak til om det trengs salt og kanskje hvis du har brukt kyllingfilet at det trengs fylde. Da funker det veldig bra å ha oppi litt soyasaus. Rund evt av med litt sukker. (Det trengs nesten alltid når du bruker hermetisk tomat)
Rett før du setter gryta på bordet strør du over grovhakka koriander og cashewnøtter.
Server med kokt ris og nanbrød, raita og mangochutney for en skikkelig indisk totalpakke! Passer perfekt å be gjester på!

2 kommentarer:

  1. uhm, dette så veldig godt ut... må prøves :) Indisk mat er også et hit her, å elias liker jo mat med smak (husker hvordan jeg måtte koke hvitløk med potetene når han begynte at spise mos;)).
    Å så er det ekstra godt med gryte-mat på høsten som kommer nære på nå.

    SvarSlett
  2. Hvis du ikke har så mye chili i så blir den ikke særlig sterk, så da tipper jeg den faller i smak hos minsten også.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails