Søk i denne bloggen

torsdag 16. september 2010

Russepudding, eller en tur ned minnenes vei.


Jeg har visst ikke fått postet så mange dessertoppskrifter her ennå, men det tenkte jeg å gjøre noe med nå. For jeg er jo en søtmoms og sies aldri nei takk til dessert. Igår lagde jeg en ordentlig gammeldags dessert, som jeg synes er veldig god. Det minner meg om barndom og søndagsmiddag. Jeg har lært å lage det av moren min, og jeg husker hvor fascinert jeg blei da den mørkerøde grøten blei til et luftig, rosa skum. Oppskriften høres muligens litt snodig ut, men det er veldig godt, og morsomt å lage. Dessuten trenger du bare to, kanskje tre ingredienser! Pluss litt tålmodighet. Og en miksmaster eller lignende. Jeg trur den heter russepudding pga fargen. Og ærlig talt- hvor ofte bruker du semulegryn? Synes jeg hørte her om dagen at mange ikke vet hva de brukes til. Semule er altså små gryn av hvete og brukes i puddinger, kaker, grøt og desserter.
Smaken på saften er viktig når du lager russepudding. Bruk gjerne hjemmelagd rips eller bringebærsaft. Eller kjøp en av god kvalitet. Her er oppskriften på russepudding, eller russedessert som noen kaller det.

Til 4 personer trenger du:
5 dl sterk saft, bland evt ut med litt vann.
1/2 dl semulegryn
2 ss sukker, hvis nødvendig.

Slik gjør du:
Ha alt i en gryte. Rør mens du gir det et oppkok, slik at det ikke blir klumper.
La det småkoke på svak varme til det blir en tjukk, mørkerød grøt, ca 10-15 minutter. La det avkjøle seg litt før du har det over i en stor bolle og begynner å piske. Bruk høyeste hastighet og la mikseren gå. Her hjelper det å ha en god porsjon tålmodighet. Etterhvert ser du at kremen vokser, blir luftig og lyserosa. Jo lenger du holder på, jo mer luft får du pisket inn. Kjempestilig synes jeg! Etter ca 20 minutt bør du ha en luftig, porøs, lyserosa krem som er 3 ganger det volumet du begynte med. Ha det i en bolle og la den stå i kjøleskap en stund for å sette seg. Server russepudding med fløtemelk eller vaniljesaus, gjerne etter kjøttkaker i brun saus... :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails