Søk i denne bloggen

onsdag 8. september 2010

Eplekake fra Bestas kjøkken



Høsten er epletid, og etterhvert er det norske epler å få i butikken. Da er eplekake supert, når det blåser og regner ute og man har lyst på noe godt. Denne eplekaka har blitt servert utallige ganger i mitt barndomshjem. Det er den beste eplekaka jeg kan få, og mamma baker den helt perfekt. I følge henne er hemmeligheten å pøse på med epler, så kaka blir saftig og virkelig smaker som den skal, nemlig epler! Jeg driver og øver meg da, men foreløbig når jeg ikke helt opp til mammas versjon. En artig historie jeg må ta med til slutt er at denne kaka altså har vært med i bakekonkurranse og fått "hederlig omtale" av selveste Pascal! (kjendiskonditoren i Oslo, som dere muligens har hørt om) Mamma var nemlig med i konkurranse om å bake Risørkaka, og da satt han i juryen. den fikk uttelling på smak, men utseende kunne vært bedre. Også mente han at det burde vært ekte smør i. Vel det kan du jo bruke hvis du vil, her er oppskriften!

300 gr hvetemel
150 gr margarin (eller smør)
125 gr sukker
1 egg
1 ts bakepulver
2 ss fløte (evt melk)
6-8 epler, skrelt og skåret i tynne skiver
sukker og kanel

Slik gjør du:
Sett ovnen på 180 gr.
Bland alt det tørre. Ha i egget, smøret i terninger og væska. Smuldre det sammen til en smidig deig. Bruk ca 2/3 av deigen til bunnen. Kjevle ut og legg i en smurt rund form. Trykk eplebåter inn langs hele kanten, og legg resten av eplene i. Det skal være rikelig!
Kjevle ut resten av deigen til et langt smalt rektangel og kutt i ca 2 cm brede strimler. Bruk gjerne en baketrinse eller pizzahjul.
Legg det over kaka som et gitter. Steik kaka nederst i ovnen på 180 gr i ca 45 minutter, obs hvor varm ovnen din blir.
Server gjerne med vaniljeis eller piska krem!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails