Søk i denne bloggen

tirsdag 26. oktober 2010

Komper- eller kompæ som vi sier her...


Dette er noe jeg har gledet meg til å blogge om leeeenge! En skikkelig sørlandsspesialitet, herlig gammeldags husmannskost og en av mine favoritter. Da jeg studerte sykepleie i Arendal var det fast takst å gå i sykehuskantina på tirsdager. Det var kompedag, og der hadde de helt fantastisk gode komper, til bare 25 kroner! En herlig tid...
Kjært barn har som kjent mange navn, det varier med landsdelen: kumle, kompan, klubb, ball, klot, kams, raspeball og sikkert mange fler... Med eller uten "dott"(altså salt kjøtt inni), og diverse tilbehør. Alt fra sukker- som jeg vil ha, til smelta smør, sirup, tyttebærsyltetøy og mer kjøtt og grønnsaker som vossakorv og saltkjøtt, kålrot og flesk.
Her på Sørlandet lages kompene relativt store med fyll av salt flesk eller salt lammekjøtt inni. Og spises gjerne med sukker og eventuellt smelta smør. Og selvfølgelig iskald melk å drikke til.
Hver kompekokk har nok sine hemmeligheter og metoder- for ikke å si meninger om hvordan det skal gjøres. De beste potetsortene å bruke til kompe er visstnok Beate, Pimpernell, Troll og Laila. Kompe er best å lage når potetene ikke er helt nye, sesongen er fra oktober til april. Her får du min oppskrift.

Til ca 13 komper trenger du:
(vanskelig å si hvor mange komper du trenger, noen spiser en, andre kanskje seks...)
3 kg poteter (ferdig skrelt)
Ca 150-200 gr byggmel
Ca 80 gr hvetemel
4 ts salt
ca 500 gr salt flesk (eller lammekjøtt), kuttet i små terninger
3 ts timian
1 ss salt
Vann

Slik gjør du:
Mal potetene. Til dette trenger du aller helst en kjøttkvern. De kan rives- men det er jo ikke den festligste jobben, akkurat! Etterhvert som potetene males legger du potetmasse i et klede, et kjøkkenhåndkle el lign og presser ut vann. Ta vare på noe, tilfelle du trenger det til røra seinere. Ha all potetmassen i en bolle, og tilsett litt av melet. Bruk hendene til å elte inn mel. Nå gjelder det å føle seg litt frem... Du skal få en passe fast røre eller deig. Hvis den er for fast blir kompene harde og litt gummiaktige. Blir den for løs går kompene i oppløsning under koking. Den må være fast nok til å lage appelsinstore komper, men ikke så løs at den renner gjennom fingrene. Kok gjerne en bitteliten prøvekake for å sjekke ut. Dersom den koker i stykker og vannet blir grått er den for løs. Er den for hard kan du tilsette litt av vannet du presset ut. Form komper med hendene og lag et hull i midten. Legg i en god porsjon flesketerninger og lukk igjen, form kompa ferdig. Det eneste som duger er å bruke hendene til dette.
Kok opp vann med salt og timian i en STOR kjele. Ha i kompene i fosskokende vann (viktig) og la de koke i ca 25 min, til de flyter opp.
Server disse grå juvelene varme, med ønsket tilbehør og iskald melk. Enjoy!

6 kommentarer:

  1. De kompene var vedlig gode:)

    SvarSlett
  2. Koselig at tradisjonsmaten faller i smak. :-)

    SvarSlett
  3. Øl og akkevit er også godt til komper. Melk er for spedbarn og kalver.

    SvarSlett
  4. veldi overraska over at de bare skulle koke 25 min. men det funka det :) disse kompene var gode. jeg brukte havregryn istedenfor byggmel og det gikk fint det. takk for god oppskrift :)

    SvarSlett
  5. Så bra du likte oppskriften! De få gangene jeg har lagd komper har jeg erfart at konsistensen på deigen er viktig, og med erfaring så kommer vel den "fingerspitzgefühlen"med når den er perfekt også. Komper er deilig, kraftig kost med masse nostalgi og minner for min del- det er det som også gjør det til morsom mat for min del. Har lest at det er store variasjoner på de ulike oppskriftene, så det er jo supert at du fant din vri. Takk for tilbakemelding :-)

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails