Søk i denne bloggen

fredag 27. august 2010

Saftig sjokoladekake i langpanne



Ingen kan motstå en mørk, saftig sjokoladekake trur jeg. Jeg kan i alle fall ikke. Lunken, fersk med ISKALD melk. Da er jeg i himmelen- i noen øyeblikk. Etter jeg fikk denne oppskriften har jeg ikke hatt bruk for noen andre. Det er rett og slett den perfekte sjokoladekaka i langpanne.
Den blir saftig, høy og holder seg i flere dager. Jeg trur det er rømmen som gjør den så saftig. I oppskriften min har jeg fiksa litt på glasuren så det blir mer en slags krem, fløyelsmyk og helt herlig. Dessuten er den superenkel, ikke noe dill dall. Perfekt til barnebursdag, kakelotteri (det fins hjemme på sørlandet enda), hvis du skal servere mange eller når du bare har lyst på en UTRULIG god sjokoladekake. Jeg har fått oppskriften av en venninne, og jeg har sett utallige versjoner på nettet. Her er min.

Du trenger:
5 egg
1 boks lettrømme
4 dl vann
400 gr smør
8 ss kakao
9,5 dl hvetemel
9 dl sukker
2 ts natron
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker

Slik gjør du:
Bland alt det tørre, UTENOM kakaoen. Ha vann, kakao og smør i en kjele og la det få et oppkok. Visp det sammen så eventuelle kakaoklumper forsvinner. La det avkjøle seg litt. Ha kakaoblandingen, egg og rømme oppi det tørre og rør sammen til en jevn røre.
Hell det over i en langpanne dekket med bakepapir. Rop ut om det er noen som vil slikke bollen... ;-)
Steik kaka midt i ovnen på ca 175 gr i ca 40 minutter. (alle ovner er forskjellige.) Sjekk med en bakepinne eller kakenål om kaka er gjennomstekt.
Mens kaka steiker lager du glasuren:

GLASUR
100 gr smør
2 plater kokesjokolade
1 egg
1 boks philadelphia ost naturell
ca 500 gr melis

Slik gjør du:
Smelt smør og sjokolade sammen på lav varme. Rør i egget. Ha nesten all melisen i en bolle, men spar litt. Ha i sjokoladeblandinga og kremosten. Rør alt sammen til en tjukk krem. Juster eventuelt med resten av melisen.

Hvis du vil lage en luksusglasur kan du feks ha litt Bayley's eller cognac eller en annen likør i. Det er ikke feil med en skvett i kaka heller. Jeg syns det smaker godt med saft og skall fra en appelsin i både røra og glasuren. Finn din egen vri- det er utrolig hvor mye som passer sammen med sjokolade.
Når kaka er sånn passe avkjølt, dvs fremdeles litt lunka, brer du glasuren over i et TJUKT lag. Til slutt kan du pynte med noe pent hvis du vil, men det er ikke noe must. Server med sterk kaffe og iskald melk til de som vil. Også er det bare å kose seg! Og siden du har en hel langpanne full blir sikkert naboen eller kollegaen eller noen andre veldig glad for å bli bedt på kaffe og kake.
Ha en strålende fin helg alle sammen!
Og det er ennå ikke for seint å bli med på giweawayen lenger ned på sida. Store vinnermuligheter. :-D

72 kommentarer:

  1. Den så helt nydelig ut! Er det den du laga den gang vi jobbet på Rehab? Jeg er klar for å prøve:)

    SvarSlett
  2. Takk, Kjersti!
    Nå er helga reddet.Skal bake den allerede i kveld:-)God helg!

    SvarSlett
  3. Høres bra ut. Kos dere, håper den får bein å gå på. :-)

    SvarSlett
  4. Hmmm...denne oppskriften så kjent ut!!! =) Men ser du har byttet ut glasuren til en som så VELDIG spennende ut(DEN skal jeg prøve neste gang!) OG, folkens, denne kaken en GOD og kan anbefales på det sterkeste! (også holder den seg godt noen dager pga rømme uten at den blir for tørr)
    Jeanette

    SvarSlett
  5. Hei!
    Jeg bakte den kaken i helgen!
    Sønnen min hadde barnebursdag.
    Den kaken er den beste kaken jeg har smakt!!
    Har bakt mange skjokolade kake, men denne er den beste.
    Sønnen min digget den!! alle de andre barna også!
    Tusen takk for oppskriften:))))

    SvarSlett
  6. Tusen takk for koselig tilbakemelding, Rosa. Så bra at det blei suksess! Håper du finner flere oppskrifter her inne som frister! Gratulerer med sønnen :-)

    SvarSlett
  7. Denne skal testes:) Men lurte på en ting, kan oppskriften halveres? Hvordan blir det med bakepulver og natron, kan dette også bare halveres? Gleder meg til å prøve!
    Jea

    SvarSlett
  8. Jeg har ikke prøvd å halvere den før, men jeg ville gjort et forsøk, og også halvert bakepulver/natron og stekt i en rund form. Lykke til :-)

    SvarSlett
  9. nyyydelig kake! har allerede gitt oppskriften videre til svigerinnen min som egentlig ikke liker sjokokake så godt. nå har hun ombestemt seg...

    SvarSlett
  10. Fantastisk god! er lei av å lage tørre sjokoladekaker, men endelig fant jeg en oppskrift på en saaftig kake! Takk så mycket;)

    SvarSlett
  11. Utrolig god kake - veldig glad jeg kom over oppskriften når jeg googlet! Serverte den først i mannens bursdag i går, og tok med rester til kollegaer på jobben i dag....Tusen takk!

    SvarSlett
  12. Hvor stor er din langpanne? :-/

    SvarSlett
  13. Har ikke nøyaktig mål i kubikkcentimeter jeg, men har bakt den i mange ulike langpanner til forskjellige ovner, og det har gått bra. Bare pass på å ikke ta skjeene med bakepulver og natron for fulle, som vanlig når man baker. Bedre lykke neste gang :-)

    SvarSlett
  14. Da har jeg endelig funnet den perfekte oppskriften og ingrediensene til en saftig sjokoladekake... tuuuusen takk!!!

    SvarSlett
  15. Jeg skal ha selskap i morgen og skal ha den sjokoladekaken i sleskapet.. Hmmm , den så kjempe god ut så gleder meg kjempe mye !

    SvarSlett
  16. OJ, denne må vi lage en kveld vi skal kose oss! så dødsgod ut.. NAM!
    Malene :)

    SvarSlett
  17. Kaken er i ovnen og skal serveres på dugnad i morgen. Pleier vanligvis å holde meg langt unna "kjedelige" langpannekaker, men denne oppskriften var så forskjellig fra tradisjonelle smør og sukker hvitt eller eggedosiskaker at jeg måtte prøve. Gleder meg til å smake!
    God helg
    Hilsen Mari Skaug

    SvarSlett
  18. Kjempespennende oppskrift. Kan den fryses?

    SvarSlett
  19. Tusen takk for nydelig sjokoladekake!!

    SvarSlett
  20. Har prøvd den flere ganger nå,får SÅ mye skryt! nydelig kake!

    SvarSlett
  21. Mmmmm NAM NAM, dette så farlig godt ut ja! Så jeg måtte selvsagt lage den selv, nå står kaken i ovnen og jeg klarer nesten ikke å vente til den er ferdig:))

    Du skriver 1 boks philidelphia, så jeg regner med at det skulle være 200g philidelphia i glasuren, det finnes også philidelphia med 300g i, men man kan jo også velge hvor mye en vil ha etter eget ønske :)

    SvarSlett
  22. jeg elsker kaka! Har laget den flere ganger, og fått utrolig mange gode tilbakemeldinger på den! Garantert saftig:-) jummii:-)

    SvarSlett
  23. Denne var bare heelt det man hadde lyst på når man fikk sjokkosug! Oppskrift notert og spart på for alltid ;) TAKK, Im in heaven :D

    SvarSlett
  24. skal prøve den ut imorgen :D

    SvarSlett
  25. kaken er kjempe god, fantastisk.. Men inneholder faktisk 14597 kalorier.. øddlagte jeg morroen nå?

    SvarSlett
  26. Jeg har lett etter en god og enkel langpannesjokoladekake, og denne fungerer utmerket! Bakt, smakt og godkjent i dag. (Gjelder selve kaken - jeg brukte en annen glasur.)

    En snarvei: Smelt smør med kakao, og ha i kaldt vann, da slipper man å vente på avkjøling. Resultatet ble bra, så jeg tror ikke det er noe poeng at blandingen skal være varm. Gi lyd hvis jeg tar feil :-)

    SvarSlett
  27. Er den fast nok til å formskjæres? Har lyst til å prøve denne, jeg har ennå ikke funnet den optimale sjokoladekaken...

    SvarSlett
  28. Når den er helt fersk er den nok for løs, hvis du tenker å skjære til for å lage figur som tog, klovn osv. Har aldri prøvd selv, men tipper at om den får stå over natta, så går det bra. Den er ganske holdbar nemlig. Lykke til :-)

    SvarSlett
  29. Skal ikke skjære ut noe avansert, bare et 5-tall. Da lar jeg den stå over natta før jeg skjærer.

    SvarSlett
  30. Kaka var kjempegod, dette er vår nye favoritt-sjokoladekake her i huset! Veldig holdbar også!

    SvarSlett
  31. Bruker du de langpannene som tilhører ovnen, eller slike som er mindre som skal stå på rist?
    Skal bake den til kollegaene i morgen. Satser på det blir suksess! :)

    SvarSlett
  32. Jeg bruker de store langpannene som hører til ovnen.
    Lykke til med bakst, den er lett å få til!
    Skulle ønske jeg var din kollega :-)

    SvarSlett
  33. Jeg bruker de store langpannene som hører til ovnen.
    Lykke til med bakst, den er lett å få til!
    Skulle ønske jeg var din kollega :-)

    SvarSlett
  34. Jeg bruker de store langpannene som hører til ovnen.
    Lykke til med bakst, den er lett å få til!
    Skulle ønske jeg var din kollega :-)

    SvarSlett
  35. Woah! Beste sjokoladekaka ever! Tenkte jeg skulle lage en god kake og googla og googla til jeg endte her. Etter å ha lest alle kommentarene bestemte jeg meg for at denne skulle jeg lage til sønnen min som hadde bursdag.

    Var usikker på om dette faktisk var nok til en skuffekake så jeg presterte å doble oppskrifta. Det var nesten så det rant over så da fikk jeg også bekrefta at oppskriften din var helt perfekt.

    Tusen takk for oppskrifta, skal lage kaka igjen i dag, den er blidd en klassiker i familien min allerede. ALLE elsket den, helt fantastisk saftig og god. Nam nam og takk takk! :)

    SvarSlett
  36. Så man skal ikke lage eggedosis først altså? :)

    SvarSlett
  37. Nei, dette er en litt annerledes oppskrift, både enklere og bedre, etter min mening. :-)

    SvarSlett
  38. Det går helt fint an å halvere sukkermengden:-) 9 dl sukker er i overkant! Jeg halverte sukkermengden og ellers var oppskriften lik.. ble minst like god:-)

    SvarSlett
  39. Saftigste og beste langpannesjokoladekaka jeg har laget noensinne!!!
    Fikk masse komplimenter for den fra små og store. Den ble bakt til barnebursdag og flere av ungene ville ha mer, mer og enda mer!! :)

    Denne blir nok en klassiker her i heimen!! Takk, for fantastisk oppskrift!

    -Ida-

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Skrev her: Rosa 00:48 19. september 2010! Mistet alt på min pc så jeg har lettet og lettet etter denne oppskriften!! Har laget den hvergang jeg skal bake sjokoladekake!! Nå har jeg skrevet ned oppskriften!! Igjen Tuuuuuusen takk for oppskriften!!

      Slett
  40. Den mest spennende langpanne-sjokoladekake jeg har hørt om ! Nå skal det bakes !
    Man må holde julefeiringen ved like, og trappe litt sakte ned ;) :D
    Ok, den er til en juletrefest - men jammen skal jeg ha et par biter helt selv - man må jo smake på maten man lager ;)
    Skal prøve med en dæsj Amaretto i glasuren.
    Skal man bare røre eggene i, eller skal de vispes til eggedosis ?
    Jeg er så glad jeg fant bloggen din :) :) :)

    SvarSlett
  41. Tusen takk!! Veldig hyggelig med tilbakemelding! Ja, nå er det dessverre en stund siden jeg oppdaterte bloggen, men det er koselig at den allikevel er til glede for nye lesere. Eggene bare røres sammen. Amaretto blir garantert en hit! God juletrefest! :-)

    SvarSlett
  42. Tusen takk for så raskt svar :)
    Og du må fortsette på bloggen din - den er fantastisk. Jeg pleier å sjekke "Aperitif" for oppskrifter - men heretter sjekker jeg hos deg først !! :)

    Hva med å legge til en "translator" her, og kanskje få flere medlemmer fra hele verden ?

    SvarSlett
  43. Jentungen min fyller 6 år om 2 dager og hun som andre barn, ELSKER sjokoladekake. Denne oppskriften skal få plass i kokeboken min, da jeg prøvelaget den i dag. Og det er den beste sjokoladekaka jeg noen gang har smakt! Og datteren min har herved "bestilt" denne til bursdagen sin! :P

    SvarSlett
  44. Hei! Vil lage denne til sønnen min sin 2 årsdag:-) høres kjempegod ut! Skal lage den dagen før bursdagen, pga at jeg jobber tidlig selve dagen:-) så må pyntes og alt dagen før. tåler denne å bli tatt ut av langpanna? Eller serverer du alltid i langpanne? Hvordan tror du det vil gå i rundform? Gleder meg til å smake! Mvh Anita

    SvarSlett
  45. Hvis du skal steke i rundform bør du nok halvere oppskriften. Du vil allikevel få en stor kake. (26 cm form ville jeg brukt). Eller steke 2 kaker og fryse en. Det går helt fint å ta den ut av formen, men vent til den er kald. Jeg pleier alltid å kutte den i firkanter som jeg legger på fat. Kaken blir veldig saftig og holder seg meget godt til dagen etter. Kos dere!

    SvarSlett
  46. Hvis du skal steke i rundform bør du nok halvere oppskriften. Du vil allikevel få en stor kake. (26 cm form ville jeg brukt). Eller steke 2 kaker og fryse en. Det går helt fint å ta den ut av formen, men vent til den er kald. Jeg pleier alltid å kutte den i firkanter som jeg legger på fat. Kaken blir veldig saftig og holder seg meget godt til dagen etter. Kos dere!

    SvarSlett
  47. Kjære Kjersti! Dette er etter min mening verdens beste sjokoladekake! Alle jeg har servert denne kaka, elsker den. Tusen takk for flott oppskrift :) Denne skal bakes til 17. mai :)

    SvarSlett
  48. Beste sjokoladekaka eg har smakt!! Takk for at du deler:)

    SvarSlett
  49. Denne fant jeg da jeg googlet "saftig sjokoladekake", og nå står kaken i ovnen *spent*.

    SvarSlett
  50. Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Koselig at denne kaken faller i smak hos så mange. Jeg synes kaken er vidunderlig selv, og som sagt meget enkel å bake. Kos deg!

    SvarSlett
  51. Dette minner veldig om texas-sjokoladekaken? Utrolig god og saftig ja :))))

    SvarSlett
  52. BESTE SJOKOLADEKAKEN jeg har laget noensinne!! Alle elsket den! Saftig, holdbar og smaker utrolig godt. Og ikke minst, enkel å lage uten kjøkkenmaskin!! TOMMEL OPP! :-D Anbefales på det sterkeste!

    SvarSlett
  53. Jeg prøvde oppskrifta - kjempegod kake:)

    SvarSlett
  54. Om jeg var i tvil om hvilken kake jeg skulle bake så er jeg i hvert fall ikke det etter å ha lest kommentarene her inne... Men jeg har bare et lite spørsmål, hvor "solid" er denne? Jeg vil ha en langpannekake jeg kan pynte med litt forskjellige figurer (bl.a en flosshatt laget av en minisjokoladekake og mye marsipan) og da er jeg redd det kan synke litt sammen. Og glasuren, stivner den nok til å holde små marsipanfigurer, eller tror du de vil synke ned i glasuren? :)

    SvarSlett
  55. Hilde næss auensen4. juli 2014 kl. 15:45

    Nå er kaken klar ! Vann i munnen! :-D Flotte oppskrifter du har! :-D God helg <3

    SvarSlett
  56. Den er helt suveren! Smaker like godt hver gang og eneste kaka vi lager hjemme. Tusen takk for en super oppskrift :))

    SvarSlett
  57. Fantastisk god kake Kjersti, har bakt den flere ganger nå. Fått masse skryt for den, passer til bursdager dåp o.l. Tusen takk for oppskriften :D

    SvarSlett
  58. Hei.
    Skal hele egget i glasuren eller bare eggeplomma?

    Elisabeth

    SvarSlett
  59. Ja, hele egget skal i glasuren, som det står i oppskriften.

    SvarSlett
  60. Hei. Har du prøvd å fryse kaka? Jeg skal nemlig ha dåp og rekker ikke stå med alt rett i forkant 😉

    SvarSlett
  61. Beste sjokoladekaka!
    Jeg har faktisk laga den i flere år nå.. like populær hver gang :D
    Har laga sjørøver skip, tall og dinosaurer av den :D
    Varierer med glassurer, men bruke ofte denne glasuren når jeg lager den som skuffekake;D
    T U S E N T A K K !

    SvarSlett
  62. Dette er en fantastisk kake... like saftig etter å ha vært i fryseren

    SvarSlett
  63. hei. skal den stekes midt i ovnen eller på nederste rille? ang glasuren, skal sjokoladen og smøret avkjle seg litt før man pisker inn egget slik det ikke koagulerer? denne er supergod.

    SvarSlett
  64. Et lite tips: Kaka blir mye bedre om man blander sukker og egg til eggedoisk først, før man har i kakaoblanding og rømme. Og mengden av glasuren kan fint halveres.

    De gangene jeg har bakt denne kaka ( veldig ofte!), har jeg redusert sukkermengde til 6-7dl, og stekes i ca 50 min midt i ovnen.

    SvarSlett
  65. Denne har jeg brukt hvert år siden 2013 :)

    SvarSlett
  66. Beste sjokoladekake evner😊 lagd den i flere år, det er en saftig og god sjokoladekake. «Alle» elsker den. PS: oppskriften er litt for stor til min ovn, så det blir alltid en liten form til resten av oppskriften.

    SvarSlett
  67. Bruker man stor eller liten langpanne til denne?

    SvarSlett
  68. Har laget denne til barnebursdager siden 2012, takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  69. Dette ER faktisk verdens beste sjokoladekake! Utrolig god og saftig, og glasuren er himmelsk!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails