Søk i denne bloggen

lørdag 28. august 2010

Soppsuppe med purre og kjøttdeig




Jeg ELSKER at høsten er her! Min favoritt årstid- og den som har mest å by på av råvarer etter min mening. Bare tenk på: lam, sopp, krabber, epler, pærer, rotfrukter, kål, grønnsaker, bær, vilt... Åååhh, jeg skal lage så mye godt!
Spesielt av lam, det er jo det beste kjøttet. Først og fremst får i kål, men lammesteik, lammefrikasé og lammegryte skal jeg også prøve å fikse. Følg med, det kommer MYE godt på bloggen fremover. Akkurat nå for tida har jeg sopp på hjernen. Har spist litt mye sopprisotto i det siste, så i dag måtte jeg komme opp med noe annet. Og da kom jeg på denne suppa. Ikke noe kompliserte greier, men som vanlig med mange variasjonsmuligheter. Innbiller meg at med reinskav, steinsopp og hvitvin blir det en skikkelig festutgave. Litt ekstra grønnsaker som feks rotselleri eller gulrøtter hadde sikkert også funka bra. Vel, her er i alle fall oppskriften på:

Soppsuppe med purre og kjøttdeig.
Til to sultne trenger du:

250 gr kjøttdeig
400 gr sopp, feks kantarell og aromachampignon
1 liten purre i skiver
1 boks kremfløte
ca 3 dl vann eller kraft
1 fedd hvitløk, finhakka
2-3 ts tørket timian (eller frisk hvis du har)
1-2 ss soyasaus
salt og pepper
litt sitronsaft
litt balsamicoeddik

Slik gjør du:

Hakk soppen, kantarellen river du opp i biter. Fres den i smør i en jerngryte. Salte og pepre. Den kan gjerne steke en stund. Ha i purre og hvitløk og la det frese med noen minutter. Ta dette ut av gryta og steik kjøttdeigen. Hakk den med en tresleiv, så den blir smuldrete. Ha soppblandinga tilbake i gryta. Hell over vann/kraft til det dekker. Ha i timian, (den er viktig, den gjør hele forskjellen!) La dette stå og putre i ca 10 minutters tid. Hell over kremfløten og la det få et oppkok. Ønsker du en litt tjukkere suppe kan du jevne med litt maizennamel eller meljevning. Smak til med evt mer salt og pepper, soyasaus, balsamico og sitronsaft.
Slik, da var middagen i boks! Smaker veldig godt servert med ferskt grovbrød og godt smør. Og kanskje et glass vin til.. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails