Søk i denne bloggen

mandag 23. august 2010

Hjemmesyltet marmelade til ost



Det er høysesong for sylting og safting, og jeg fikk veldig lyst til å prøve å lage noe godt på glass sjøl. Sylting minner meg om Besta som var helt rå på det, og hadde matkjelleren full av syltetøy og saft av solbær, bringebær, rips og alt mulig. Nå er ikke jeg så heldig at jeg har hage og matkjeller, men jeg tenkte at en marmelade til ost er sånn passe porsjon å koke. Og veldig hyggelig å gi bort i vertinnegave eller ta med til ost og vinkvelden. Blei helt hensatt til Bestas kjøkken når den gode lukta bredde seg i heimen. Her får du oppskriften på: Morell og plommemarmelade til ost:

Du trenger:
300 gr plommer
500 moreller
400 gr sukker
Revet saft og skall av en sitron som er vaska godt
1 kanelstang
4 nellikspiker
1/4 ts malt stjerneanis
2 ss balsamicoeddik
2 ss plommebrennevin hvis du har.
1/2 pose syltepulver, feks blå Jam

Før du setter i gang kokinga bør du ha varme og reine glass tilgjengelig. Det er bare å koke dem i en gryte med vann på komfyren i noen minutter så blir de sterilisert.

Slik gjør du:
Fjern steinene fra frukten. Ha det i en gryte og tilsett sitronsaft og skall, krydderet, edikken og evt brennevinet. La det koke noen minutter til det safter seg og begynner å dufte. Ta det av plata og rør i syltepulveret. La det koke 2 minutter til. Deretter tar du det av plata igjen og rører inn sukkeret. Rør til det er helt oppløst. Nå er marmeladen klar til å fylles på glass. Fyll de helt fulle og skru lokket godt på. Tørk bort eventuelt søl med en klut skylt opp i edikkvann. La de avkjøle seg.
Jeg skal gi mine fine matklubbvenninner et glass hver, så satser jeg på å bli invitert på ost og vin i løpet av høsten! ;-)

2 kommentarer:

  1. Denne oppskriften blei til 4 små glass og et litt større. Det er lurt å ikke koke for store porsjoner om gangen.

    SvarSlett
  2. Så utrolig fin blogg du har! Har fulgt med og lest de fleste oppskriftene, de er spennende, varierte og enkle! Veldig inspirerende. Skal følge med videre!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails