Søk i denne bloggen

fredag 18. februar 2011

Stekt fisk med red curry sauce



Har du planlagt å spise fisk i helga, eller trenger du en vri på den trauste fiskemiddagen?? I dag kommer det oppskrift på en annerledes og herlig fiskemiddag på thaivis, stekt hvit fisk med en spicy og kremet red curry sauce.Smakene passer utrulig godt sammen, og gjør matopplevelsen til en helt annen enn du forventer av stekt fisk. Oppskriften kommer fra det nevnte matkurset i Thailand. Der var vi så heldige at vi fikk barracuda! Det er en av de beste fiskene jeg har smakt. Hvitt, smakfullt, fast fiskekjøtt- helt nydelig! Nå kan vel barracuda by på litt problemer å skaffe her på nordlige breddegrader, men jeg vil foreslå en annen type hvit fisk; feks steinbit eller brosme eller hvorfor ikke skrei? Jeg våger å tippe at dette er mat som får bein å gå på hos store og små.

Du trenger til 4 fiskeelskere:
4 stk rause porsjonsstykker av ønsket fiskefilet.
olje til steiking
salt og pepper til krydring

Til sausen:
2-3 ss olje
2-3 ss rød currypaste (kjøp en i asiatisk butikk)
2 dl cream of coconut/eller vanlig kokosmelk
1 ss brunt sukker
2 ss soyasaus, av den lysere typen
3 ss tamarind saus (eller bruk litt tamarind pasta, lettere å få tak i)
1 stor chili av den mildere typen, i tynne skiver
4 kaffirlime blader i tynne strimler

Slik gjør du:
Steik fisken i olje, til den er gjennomstekt, uten å bli tørr og overstekt.
Mens fisken steiker lager du sausen i en gryte:
Ha olje og currypaste i gryta, steik i ca 30 sekunder til det begynner å dufte. Ha i 1/3 av kokosmelka("fløten")og la det simre til den tykner. Ha i resten på samme måte. Tilsett sukker, tamarindsaus og soyasaus.La sausen koke et par minutter til. Smak om det trengs mer salt, sødme eller syre.
Server feks oppå et bananblad med kokt ris ved siden av.(Du kan sikkert dandere det lekrere enn jeg har gjort...)
Til spicy asiatisk mat funker det bra med en Riesling med restsødme, ellers er det jo aldri feil med en Singha...
Ha en fin fin helg folkens og kos dere!

3 kommentarer:

  1. Du har nok rett i at barracuda kan være en smule vanskelig å få tak i i Norge :-) Ellers er dette et kjempegodt helgetips!

    SvarSlett
  2. Hei du!! Jeg går nå igjennom ditt asiatiske reportuar. Kaskje på tide å lage noe annet enn taco og pasta carbonara, når jeg nå først befinner meg her jg gjør... Ikke at det er noe å kjimse av tac og pasta altså, bare sånn at det er sagt... Men uansett, denne retten her ser knall god ut!!! Ser kanskje litt komplisert ut for meg, men skal uansett prøve meg på den til helga.... :) Takk for mange gode mattips, Kjersti! Du er veldig flink!!! Klem C

    SvarSlett
  3. Du er bare saa heldig, naa kan du jo boltre deg i noe av den beste maten som finnes!!! Misunnelig... Du maa gaa paa markeder og bare kaste deg over alt av gronnsaker og krydder. Det er saa GODT!!! og carbonara er for komplisert for meg- saa denne retten fikser du!
    Det er vel en jungel av sauser, krydder, urter osv...Kan anbefale matkurs. Jeg har vaert paa det to ganger i thailand og det er kjempegoy og lererikt. Lykke til. Følger med paa bloggen din oxo.. Goy!

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails