Søk i denne bloggen

søndag 13. februar 2011

Nanbrød


Da jeg lagde chicken curry sist bestemte jeg meg for å lage hjemmelagde nanbrød til. Det var fort gjort, og de smakte fortreffelig, deilig å dyppe i sausen. Nanbrød er et flatt, gjæret brød som steikes i tandooriovn. Nå har jeg ingen slik, men det funket veldig bra å steike brødene på 300 grader øverst i ovnen og å legge brødene på varm steikeplate rett før steiking.
Hvis du har lyst kan du smaksette brødene med fersk koriander, garam masala, sorte sesamfrø eller hvitløk som du strør over før steiking. Jeg holdt meg til naturell denne gangen, men neste gang vil jeg prøve å eksprimentere litt...

Til 4 store nanbrød trenger du:
600 gr hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 pk tørrgjær
1 ts salt
2 dl melk
3 dl yoghurt naturell
4 ss olje
1 egg

Til pensling:
1 egg
2 ss olje
2 ss yoghurt naturell

Blandes sammen og pensles på brødene rett før steiking.


Slik gjør du:
Bland det tørre. Varm melka til ca 42 grader. Bland yoghurten, melka og egget. Ha væska og olja i det tørre og rør sammen til en LØS deig. La deigen forheve til dobbel størrelse, det tar ca 30 minutter.
Del deigen i fire og bak ut på et melet bord til 4 dråpeformede brød. Jeg synes det er lettest å trykke ut med hendene, men du kan bruke kjevle.
La brødene etterheve på bakepapir.Før steiking pensler du med olje/yoghurt blandinga, slik at brøda blir blanke og lekre.
Sett på steikeovnen med steikeplatene inni. Når ovnen er varm tar du ut steikeplata, trekker bakepapir raskt over på plata og setter den tilbake i ovnen. Vær forsiktig så du ikke brenner deg.
Brødene steikes øverst i ovnen på 300 grader i 6-8 minutter. Nytes nystekte til indisk mat!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails