Søk i denne bloggen

onsdag 23. mars 2011

Fiskegrateng, god gammeldags med det lille ekstra


For tiden er jeg litt lei av kjøtt (trudde aldri jeg kom til å ytre slike ord, men...) Lysten på fisk er desto større, og det er jo ingen grunn til ikke å spise fisk- så sunt og godt som det er. I går fikk jeg lyst til å prøve å lage hjemmelaget fiskegrateng, det er så godt. Det er også en rett som kanskje vil falle i smak hos fiskeskeptikere. Siden jeg har litt dilla på kombinasjonen fisk og fennikel tenkte jeg at det vil jeg ha i, sammen med dill og purre for ekstra smak.
Det blei kjempegodt, og må rett og slett prøves. Med det samme du er i gang er det like greit å lage en stor porsjon og fryse ned. Superlettvint hvis du skulle havne i den berømte tidsklemma.(fisken og makaronien kan kokes kvelden i forveien og da går det raskt å fikse en knall middag!!)

Til 3 stk små gratenger (eller 1 STOR grateng) (som metter 6 personer) trenger du:
800 gr kokt fisk, jeg brukte sei fordi det er mye smak i.
4 dl kokt makaroni
1 stk fennikel, hakket smått
1 stk purre, hakket i ringer
1 bunt frisk dill, hakket (kan sløyfes hvis du ikke liker det)
100 gr smør
4 ss hvetemel
ca 6 dl melk
3 stk egg
6 ss "panko"- som er japanske tørket brødsmuler, griljermel eller knust kavring
salt
pepper
muskatnøtt

Slik gjør du:
Sett ovnen på 200 grader.
Begynn med å frese purre og fennikel uten at det skal bli brunt, bare mykt. Sett til side. Lag hvit saus av smør, mel og melk, smak til med salt, pepper og revet muskatnøtt. Rør inn grønnsakene og makaronien.
Smør en stor ildfast form, eller tre små (jeg fant fine aluminiumsformer på Nille til en billig penge- superfine og smarte hvis du vil gi bort en grateng) og del fisken i mindre biter. Legg i fisken og strø over hakket dill. Skill eggene og rør eggeplommene inn i sauseblandingen. Pisk eggehvitene stive og ta ca 1/3 av hviten og fold forsiktig inn i sauseblandingen. Gjenta med resten av eggehvitene. Bre blandingen over fisken i formen. Til slutt drysser du over brødsmulene /griljermelet.Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 40 minutter.
Server feks med kokte poteter (hvis du tør i disse antikarbo-tider), revet gulrot og litt remulade laget av hakket kapers og sylteagurk blandet i matyoghurt- kjempegodt, eller smeltet smør...
Mmmm- perfekt hverdagsmat og supert å servere en middagsgjest :-))

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails