Søk i denne bloggen

mandag 26. juli 2010

Nybakte skolebrød til kaffekosen



Jeg elsker gjærbakst, og synes kaffekosen på båttur(og ellers) blir 1000 ganger hyggeligere med no godt å bite i. Ferske skolebrød med myk, luftig deigmat rundt et senter av vaniljekrem.. Nam!
Gjærbakst skal være lett og luftig etter min mening. Derfor har jeg etterhvert skjønt at det er om å gjøre å være GJERRIG på melet. Deigen skal være klissete og ikke for tjukk. Deigen forandrer struktur etter heving og blir luftigere og lettere å kna. Hvis du går i melfella og har i mel til deigen blir til en fast, hard ball får du 44 steinharde mordvåpen istedet. Og det er jo dumt. Hvis du ikke trenger 44 mordvåpen da, som kan spises etterpå- bevisforspillelse i beste Agatha Christie stil! Haha :-)

Her er oppskriften på 44 skolebrød som garantert får bein å gå på.(like greit å bake noen når du først er i gang.) Jeg trur mamma fant oppskriften i bladet KK en gang på tidlig 80 tall.
Hvis du baker for hånd kan det være greit å halvere oppskriften.

1,4 kg hvetemel
300 gr sukker
1 ts kardemomme
2 pk tørrgjær -gjerne den rød til søte deiger
300 gr margarin
7,5 dl melk
4,5 dl vann

Bland alt det tørre. Jeg foretrekker tørrgjær- da er det bare å blande i melet.
Smelt margarinen og hell over væsken. Varm den til 40-45 grader. Tørrgjær trenger litt varmere væske for å komme i gang.
Hell over melblandinga og elt deigen til den er smidig. Det kan godt være du trenger mer mel. La deigen bli klissete men allikevel tykk nok. Når den samler seg litt i midten av bollen er den klar. Heves til dobbel størrelse. Mens deigen heves lager du fyllet. Jeg jukser og bruker pulver fra pose til det. 2 poser med kakefyll vanilje fra Idun el Freia holder akkurat til denne oppskriften.
Del deigen i fire emner som du triller ut 12 boller av hvert. Sett på plate med bakepapir til etterheving i ca 20 min. Sett ovnen på 225 grader. Når bollene er hevet lager du en grop i hver og legger en klatt vaniljekrem i. Stekes midt i ovnen i 8-14 minutter. Følg med, alle ovner er forskjellige.
Og så kan du toppe mesterverkene dine med melisglasur og kokosstrø. Ikke spesielt sunt, men spesielt DEILIG! :-D

Hva er dine tips og metoder når det gjelder gjærbakst?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts with Thumbnails